Zorgverleners en familie bundelen krachten voor revalidatie mevrouw Boshuis

05-09-2024

Dankzij een nauwe samenwerking tussen zorgverleners, familie en vrijwilligers heeft mevrouw Boshuis, een bewoner van zorginstelling De Biltse Hof, een nieuwe kans gekregen in haar revalidatieproces. Na een hersenbloeding die haar spierbewegingen ernstig verstoorde, bereikte ze met reguliere fysiotherapie geen verdere vooruitgang meer. Een creatieve benadering leidde tot de herintroductie van een oude liefde: zwemmen.

Nieuwe inzichten voor revalidatie

Fysiotherapeut Ank Boers kreeg een ingeving toen duidelijk werd dat de reguliere behandelingen geen verdere verbetering meer boden. Ze herinnerde zich dat mevrouw Boshuis voor haar beroerte meer dan vijftig jaar lang wekelijks had gezwommen. In overleg met het zorgteam en haar zoon Dick werd besloten om opnieuw zwemmen in haar revalidatieprogramma op te nemen. Een warmwaterzwembad in Baarn werd als ideale locatie gevonden. “Als zorgverlener moet je buiten de gebaande paden denken en inspelen op de persoonlijke behoeften van de cliënt,” zegt Ank Boers. “Met de juiste ondersteuning kunnen we cliënten helpen om iets extra’s te ondernemen, wat bijdraagt aan hun herstel.”

“Het is een vereiste dat iedereen achter een dergelijk plan staat”, benadrukt Monique Floor, eerst verantwoordelijke verzorgende. “Naast inspanningen van de familie, moet ook het zorgteam flexibel zijn. Het vraagt om aanpassing in het plannen van mevrouws lunch en haar persoonlijke verzorging, zodat zij op tijd naar het zwembad kan vertrekken. Ons team bestaat uit toegewijde zorgmedewerkers die zich willen aanpassen aan de behoeften van mevrouw Boshuis en daarmee aan de wekelijkse zwemroutine. Gelukkig kunnen we dit als team bieden.”

Familie en vrijwilligers maken het verschil

Zoon Dick speelt een cruciale rol in dit proces. Hij regelde een zwemprogramma in samenwerking met de bewegingsagoog van het zwembad Sherpa en benaderde zweminstructrice Hetty, die vroeger jarenlang zijn moeder les had gegeven en haar hulp vrijwillig aanbood. Dick heeft een auto aangeschaft om zijn moeder comfortabel te kunnen vervoeren en begeleidt haar tijdens elke zwemsessie in het water.

“Vanzelfsprekend doe ik veel voor haar," vertelt Dick. "Soms kijk ik van een afstandje toe en ben ik trots en blij als ik haar, omringd door water, even zie ontspannen.” Zulke momenten helpen hem als zijn moeder weinig enthousiast reageert als haar tijdens de rit naar Baarn wordt gevraagd of ze er zin in heeft. “Mijn moeder zegt dan altijd ‘mwahhh’ en dat begrijp ik wel. Het is steeds een hele onderneming. Toch blijkt elke keer dat het zwemmen haar weer goed doet. Ze voelt zoveel vrijheid in het water.”

Succesvolle samenwerking

Het zorgteam van De Biltse Hof staat klaar om mevrouw Boshuis te ondersteunen bij haar terugkomst na de zwemles. Dankzij deze samenwerking kan de activiteit wekelijks plaatsvinden. "De gezamenlijke inzet van het team, de familie en de vrijwilligers maakt deze vooruitgang mogelijk," benadrukt Dick.

Het verhaal van mevrouw Boshuis toont aan hoe een gezamenlijke inzet en creatieve oplossingen bijdragen aan zowel fysieke vooruitgang als herwonnen zelfvertrouwen. Het laat zien dat samenwerking tussen zorgverleners, familie en vrijwilligers kan leiden tot nieuwe kansen voor herstel en welzijn.