Berichtgeving restaurants Silverein in de media

03-09-2024

In de afgelopen periode is in diverse media aandacht besteed aan een proef die momenteel loopt in twee restaurants van Silverein. De restaurants in de huidige vorm vervullen een belangrijke functie voor cliënten, verwanten, vrijwilligers en medewerkers. We begrijpen dan ook dat veranderingen op dit vlak gepaard kunnen gaan met vragen en verschillen van mening. Daar gaan we graag over in gesprek. Tegelijk merken we dat verschillende media-artikelen tot conclusies kunnen leiden die niet juist zijn. We leggen graag uit hoe het feitelijk zit.

Reguliere maaltijden blijven zoals ze nu zijn
De reguliere maaltijden, dus de drie hoofdmaaltijden van de dag, worden geserveerd op de afdelingen van de bewoners. Dit blijft Silverein doen zoals bewoners gewend zijn, hier verandert niets aan. Voor deze maaltijden komen er geen machines. Deze maaltijden worden ook niet bereid en geserveerd in de vijf restaurants die in de media worden genoemd.

Ontmoetingsruimten blijven open
In sommige media wordt bericht dat de ontmoetingsruimten dichtgaan en dat het sociale aspect verdwijnt. Ook dit is onjuist. De ontmoetingsruimten blijven open en ook de activiteiten die in deze ruimten plaatsvinden blijven. Bijvoorbeeld de bingomiddagen, schilderen, knutselen, et cetera.

Als bewoners behoefte hebben om bijvoorbeeld een kopje koffie met bezoek in een andere ruimte te nuttigen dan in de eigen kamer of huiskamer, kan dat gewoon in deze ontmoetingsruimten.

Restaurants gaan niet dicht
Alleen de locaties Birkhoven Park, Molenschot, Biltse Hof, Beukenstein en Sparrenheide hebben een restaurant. Deze restaurants blijven gewoon open, ze gaan niet dicht. Wat wel verandert (alleen in deze vijf restaurants) is de uitgifte van eten. We hebben op basis van vooronderzoek verschillende opties onderzocht en besloten om de optie van een ontmoetingsplein met een goede automaat voor eten en drinken verder te gaan testen.

Testen machines van 2 september t/m 16 oktober – Locaties Molenschot en Birkhovenpark
We willen kijken of we goede automaten met eten en drinken kunnen gaan gebruiken en hoe we bewoners kunnen ondersteunen bij het gebruik van deze automaten. We gaan dit testen van 2 september t/m 16 oktober.

We gaan dit alleen testen op de locaties:

• Birkhovenpark
  • Molenschot

Er wordt niet getest op de volgende locaties:

• Sparrenheide
  • Biltse Hof
  • Beukenstein

Vragen?

We houden bewoners, verwanten, vrijwilligers en medewerkers op de hoogte van de uitkomsten van de test en de vervolgstappen.

Voor vragen kunt u terecht bij de afdeling Communicatie communicatie@silverein.nl of u kunt bellen naar 06 144 34 563.

Uitleg op de radio

Directeur Timon Dijkman en projectleider Rene Vinke zijn op 2 september aangeschoven bij het Radio 1 programma Geld of je leven en op 3 september bij Radio Eemland 1 – Eemland 1 Actueel. Hierin wordt uitgelegd hoe de transformatie van de restaurants tot stand is gekomen en waarom we het zo belangrijk vinden om een testfase te doen.Tevens wordt ook uitgelegd hoe zo’n testfase eruitziet.

Luister hier de uitzending op Radio Eemland 1 terug

Luister hier de uitzending op Radio 1 terug